PSFP | Fragmentary Daniel Regan

During my time as a mental health service user I have often considered the difficulty of conveying the complex nature of disordered thinking to clinicians. Whilst it is one thing to be amongst the chaos, it is another to accurately convey that chaos to an outsider. In 2012 I requested my mental health medical records from Brighton & Hove where I had been living for almost seven years, and during which I had been continually under the support of mental health services. I read the notes in one sitting, experiencing a spectrum of emotions that left me spinning. There were inaccuracies and mistakes but also many truths. It was my story seen through the eyes of others.

Seeing these observations of myself from an outsider’s viewpoint prompted raised questions about my identity, leading me to produce both conceptual self-portraits looking at mental health as a second skin, alongside working with my own visual archive. I have always turned to photography to express the feelings of a fragmented identity, of my mind splitting apart and into something destructive, something unknown. Working with self-portraits taken on or close to the date of the medical record I have created a series of images that are disrupted by digitally inserting those redacted texts — that are too personal for the public — into the digital code of the photographic image. The result is a corrupted portrait of the broken self, a metaphor for the shattered identity.

This project was completed as a part of an artist in residence at the Free Space Project, Kentish Town Health Centre, London. Included in the exhibition was a large-scale installation of medical records that invite the viewer to make sense of the chaotic narrative of living with a mental health condition.

BIO

Daniel Regan is a photographer specialising in exploring complex and emotional experiences. His work focuses on themes of wellbeing and the human condition. The thread of intimacy and the desire to connect with both others and himself weaves its way throughout his practice.

Daniel studied photography at both BA and MA level at the University of Brighton and London College of Communication (respectively). He is also the director of arts & wellbeing charity the Free Space Project (London).

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Durante il mio soggiorno in una struttura per pazienti con disturbi mentali  ho spesso considerato la difficoltà di trasmettere ai medici la natura complessa di un  pensiero disordinato.  Una cosa è essere nel caos, un’altra riuscire  a trasmettere con precisione quel caos ad un estraneo. Nel 2012 ho richiesto la mia cartella clinica al Brighton & Hove, dove ho vissuto per quasi  sette anni e durante i quali sono  stato costantemente supportato dai servizi di salute mentale. Ho letto gli appunti in una sola seduta, provando tante emozioni. C’erano inesattezze ed errori ma anche molte verità. Era la mia storia vista attraverso gli occhi degli altri.

Guardarmi con  gli occhi di un estraneo mi ha fatto sorgere domande sulla mia identità, portandomi a produrre autoritratti puramente  concettuali che guardano alla salute mentale come ad una seconda pelle. Ho sempre usato la fotografia per esprimere i sentimenti di un’identità frammentata, quella della mia mente che si divide in qualcosa di distruttivo, qualcosa di sconosciuto. Lavorando con gli autoritratti effettuati nelle date riportate nella  cartella clinica, ho creato una serie di immagini interrotte dall’inserimento degli estratti di quei documenti – che sarebbe troppo intimi da condividere con   il pubblico – utilizzando il  codice digitale dell’immagine fotografica. Il risultato è un ritratto corrotto del sé spezzato, una metafora dell’identità distrutta.

Questo progetto è stato realizzato come artista residente presso il Free Space Project, Kentish Town Health Centre, Londra. La mostra include  un’installazione realizzata con le cartelle cliniche che invitano lo spettatore a dare un senso alla narrativa caotica di convivere con un problema di salute mentale.